Jak powstają druki na opakowaniach?

nadruki na opakowaniachOpakowania są jednymi z ważniejszych elementów promocyjnych. Pełnią także funkcje czysto użytkowe zabezpieczając produkt przed uszkodzeniami i ułatwiając jego transport. Atrakcyjność opakowania, jego wartość marketingowa i zdolność do przekazywania wybranych przez producenta towaru informacji zależy od tego, w jaki sposób je wykonano. Najdoskonalszą techniką druku na opakowaniach jest technologia offsetowa. Korzystając z niej, można nie tylko uzyskać najlepszą jakość, ale także na różne sposoby uszlachetnić opakowanie. Sprawdźmy, w jaki sposób wykonuje się opakowania techniką offsetową i jakie efekty można osiągnąć.

 

Etapy produkcji opakowania

Produkcja opakowania zaczyna się od przygotowania projektu. Musi ono być nie tylko atrakcyjne wizualnie, ale także spełniać funkcje informacyjne. Na podstawie opracowanych tekstów i wyboru elementów, które mają się znaleźć na opakowaniu, np. kodu kreskowego czy wymaganego przez przepisy składu produktu grafik przygotowuje design opakowania. Projekt uwzględnia także to, w jaki sposób opakowanie będzie składane oraz z jakiego rodzaju materiału powstanie. Może to być np. pudełko z kartonu albo z kaszerowanej tektury falistej. Może także zawierać dodatkowe elementy, np. wysztancowane okienka. Na tym etapie decyduje się także o wykończeniu powierzchni. Może ona być pokryta lakierem UV, foliowana lub tłoczona. Często na opakowaniach są wykonywane dodatkowe złocenia za pomocą folii nakładanej na gorąco. W wielu przypadkach opakowania zawierają także informację wytłoczoną alfabetem Braille’a, która ułatwia osobom niewidomym zapoznanie się z produktem.

 

Po zatwierdzeniu projektu jest on drukowany na maszynie offsetowej. Offset daje możliwość druku w najwyższej jakości. Wszystkie zamieszczone w projekcie grafiki, ilustracje i kolory mogą być oddane z największą możliwą dokładnością, dzięki połączeniu 4 składowych barw – cyjanu, magenty, żółtego i czarnego. Przy produkcji opakowań często wykorzystuje się też dodatkowe kolory specjalne, w postaci gotowych farb o określonych barwach. Takiego rodzaju kolory są np. na wielu logach firm. Po wydrukowaniu arkusze mogą być w wybrany sposób uszlachetnione, np. lakierowane lub foliowane.

 

Kolejnym etapem produkcji jest sztancowanie. Zadrukowany arkusz jest przy wykorzystaniu specjalnego wykrojnika wycinany w taki sposób, że zostają tylko elementy, które po złożeniu uformują gotowe opakowania. Przy okazji sztancowania często wykonuje się także bigowanie, czyli przetłoczenia w miejscach, w których opakowanie będzie składane.

 

Ostatnim etapem produkcji jest składanie i zaklejanie opakowań, choć w wielu przypadkach proces ten jest wykonywany już na linii produkcyjnej wytwórcy towaru, który ma być pakowany.

 

W celu zapewnienia maksymalnej wygody użytkowników przy korzystaniu z witryny ta strona stosuje pliki cookies. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.
Kliknij "Zgadzam się", aby ta informacja nie wyświetlała się więcej.